Det blev en BMW till i familjen, en 523 Touring, så nu har vi två E39:or. Jag hoppas på synergieffekter med två likadana. Åtminstone vid oljebyte blir det fördelar då det går mera jämnt ut. Hittade inga större fel på bilen fast den är 11 år gammal. Motorn lät bra och den var annars bra att köra men däcken var i obalans. Det är ju dock lätt att fixa. Avgasljudet var också lite underligt, lite rallybilsaktigt men det kan man fixa sedan när man tröttnar på det.

När jag är van med min 528 med automatlåda så känns det som om denna går på väldigt höga varvtal men det är nog mycket p.g.a avgasljudet tror jag. Dock så går den med nästan 1000 varv per minut mera i samma fart. T.ex. vid 100 km/h går min 528:a på 1600 – 1700 varv medan 523:an går på 2400 – 2600 varv per minut. Vet inte vad de ska normalt gå på men mätare stämmer bra, den visar bara 2 km/h för mycket.

Får se hur den är att köra med när man vant sej vid den och får se om det dyker upp problem med den då den är mycket medkörd. BMW är ju hållbara bilar så jag tror inte det ska bli några större problem, annars hade jag ju inte köpt den, men man vet ju aldrig med gamla bilar. De kan överraska. Hittills har jag haft tur med BMW men jag hoppas att det håller i sej..

