Jag använder det dagligen eftersom det är en mycket viktig vitamin, kanske en av de mest underskattade vitaminerna, som annars räknas till B-gruppen och kallas ibland B9. Folsyra, eller folater som de också kallas då det finns flera variationer, är en coenzym som katalyserar ämnesomsättningens reaktioner som är viktiga när ett barn växer och blod bildas. Folsyran upptas i tunntarmen.

Om ni tänker skaffa barn inom en snar framtid, så är det bra att börja ta folsyra som kosttillskott, både mannen och kvinnan, för folsyra skyddar mot missbildningar av ryggmärgen hos fostret och förbättrar spermakvalitén hos mannen (källa BBC). Den minskar också risken för barnet att utveckla akut lymfoblastisk leukemi, som är den vanligaste cancerformen hos barn. Det är alltså bäst att börja en tid, 3 månader eller tidigare, innan man försöker bli gravid, det gäller alltså båda.

Den är viktig för att neutralisera homocystein som kan orsaka minnesproblem (källa Archives of Neurology), depression och demens. Rekommenderad dagsdos är 300 mcg men jag tar minst 800 mcg (vilket rekommenderas i England). Folsyra är en relativt ofarligt vitamin som inte lätt överdoseras och inte har några nämnvärda biverkningar men att överskrida maxdosen på 2500 mcg är inte att rekommendera då det inte har nån nytta och kan vara direkt skadligt för de som lider av hjärt- och kärlsjukdomar. Den är ogiftigt och man kan ta upp till 15 mg dagligen i en månad innan man börjar få magproblem.

I nordamerika tillsätter man folsyra i mjöl och det tror jag att vore vettigt här hos oss också. Folsyra anses också skydda mot cancer i tjocktarmen och i äggledarna, samt förbättra oddsen vid prostatacancer. Den anses och skydda mot bröstcancer (källa biovita). Den anses också skydda mot Alzheimers. Folsyra bör tas i kombination med B12-vitamin och det finns kombinationspiller som innehåller båda. Folsyra kan maskera B12-brist och det kan vara ett skäl varför man bör ta båda samtidigt (källa wiki).

Här i norden är det bara en liten del av männen som får i sej tillräckligt med folsyra och knappast ingen når upp till den nivå som rekommenderas i England utan kosttillskott (i England rekommenderas att alla över 50 år tar 800 mcg om dagen). Folsyran i t.ex. frukt är i konjugerad form och måste spjälkas i kroppen för att kunna upptas. Kroppen lagrar 5-10 mg folsyra och det räcker i 3-4 månader utan tillskott. Brist orsakar megaloblastisk anemi och jag antar att den påminner mycket om B12-brist (källa Biovita).

Detta är en viktig vitamin som inte bör glömmas eller ignoreras. Den är därtill mycket billig och lättillgänglig. Speciellt när man blir äldre bör man ta denna vitamin som kosttillskott men jag skulle rekommendera alla att ta den för säkerhets skull då den är ofarlig men ack så viktig. Jag har inte nämnt alla fördelar med folsyra här men jag kommer att kompletera detta inlägg vartefter jag lär mej mer om den. Det finns mycket information om folsyra och om ni är intresserade så lönar det sej att googla för att få mer information.