Jag använder mej av ett kombinationspiller som innehåller ovannämnda ämnen. Orsaken varför jag använder det är att den håller tröttheten (fatigue) borta. Jag fann den av en slump när jag surfade runt på nätet och sökte olika preparat som kunde skydda min hjärna mot skadorna av MS. Jag fann då denna och tyckte att det kunde vara intressant att pröva.

På den tiden led jag av svår trötthet, vilket jag lidit av i snart 20 år, kanske t.o.m mera. Tröttheten gjorde att jag behövde minst 12 timmars sömn per dygn, helst mera. Alltid trött och hade mycket svårt att koncentrera mej. Hade inga fysiska krafter och var allmänt flegmatisk. Tröttheten kunde komma på en gång, det räckte med att nåt negativt hände så kom en mörk dimma i huvudet på en som gjorde att man inte längre orkade tänka. Detta gjorde att jag hade det mycket svårt i skolan. Därtill led jag av B12-brist som gjorde att jag inte orkade hålla ögonen öppna och jag gäspade konstant fast jag inte var sömning, trött var jag naturligtvis nog.

Då jag fann preparatet hade jag redan varit och pratat med socialsköterskan för att söka om sjukpension för jag orkade inte arbeta. Detta var sent på hösten 2004. När jag kom hem från arbetet gick jag alltid och lade mej på soffan eftersom jag inte orkade hålla huvudet uppe då det kändes som om den skulle explodera. Efter att jag använt preparatet en vecka märkte jag att jag inte längre gick och lade mej mera! Huvudet kändes klart när jag kom hem från arbetet och jag orkade göra saker efter arbetet, vilket jag inte gjort tidigare. Skillnaden mot tidigare var som natt och dag, jag kan inte på något vis överdriva effekten av pillret och jag hävdar att den räddade mitt liv. Nu snart fyra år senare arbetar jag fortfarande och jag har inga planer på att sluta. Visst blir jag fortfarande trött men det är en mera normal trötthet som inte gör en totalt handlingsförlamad och den kan man leva med, för det gör vi ju alla.

Vad är då de två ämnena? Alfalipoinsyra är en koentzym som är en kraftig antioxidant och som skyddar cellerna i kroppen mot fria radikaler som orsakar DNA skador och får cellerna att åldras och dö. L-karnitin är en aminosyra som mitokondrierna, som är cellernas ”motor”, behöver för att effektivt producera energi av fettsyror åt cellerna. Karnitin i acetyl-form är effektivare än vanlig karnitin eftersom den passerar blod-hjärnbarriären bättre. Acetyl l-karnitin behövs också för att kroppen ska kunna producera acetylkolin som är en viktig kemikalie för hjärnan.

Dessa två ämnen i kombination sägs förlänga livet genom att dels skydda cellerna mot syreradikaler och dels genom att få cellerna att fungera bättre. Man har prövat orsaka hjärnblödning hos råttor och de som fick ämnena repade sej bättre och fick mindre skador. Man har också märkt att de råttor som får ämnena lever längre och hålls vid bättre vigör livet ut än de som inte får dem. De som fick ämnena mindes bättre och blev piggare än kontrollgruppen. Därför tror man att de också kan förlänga livet hos människor och hålla människor i bättre form livet ut. Det har också hävdats att det fungerar som bantningsmedel eftersom de gör att cellerna förbränner fett effektivare men det kan jag inte verifiera för de har inte påverkat min vikt på något vis.

Jag tar en tablett, som innehåller 200 mg alfalipoinsyra och 300 mg acetyl l-karnitin, på morgonen. Det är inte frågan om placebo-effekt eftersom tröttheten kommer tillbaka smygande inom en månad (det är tydligen sålänge förrådet av karnitin räcker) då jag slutar och om jag börjar ta det så försvinner den igen inom några dagar. Jag tycks ha något problem med att uppta karnitin ur maten, jag har ingen annan förklaring till att det fungerar på dethär viset. Jag har alltså lidit av karnitin-brist i många år och som gjort att cellerna inte fått tillräckligt med energi, vilket gör mej trött.

De som lider av MS, CFS, Alzheimers, Parkinsons eller bara annars vill hålla sej vid god vigör livet ut, kan ha nytta av att använda detta. En tablett om dagen räcker. Den har normalt inga biverkningar men om man tar flera tabletter dagligen kan man bli illamående och jag skulle inte rekommendera mer än en tablett om dagen. Sedan jag började ta denna tablett har jag inte bara blivit piggare och friskare, utan jag ser också friskare ut. Det har många påpekat helt spontant. Jag orkar koncentrera mej på ett helt annat sätt idag än tidigare och skulle jag ha vetat av detta för 20 år sedan hade min skolgång varit helt annan.

Detta är ett preparat som jag vill rekommendera åt alla men speciellt åt oss som lider av en kronisk sjukdom, inte bara de som lider av trötthet. Kroniska sjukdomar belastar kroppen på ett helt annat sätt än hos friska och vi behöver ett bättre skydd mot dels syreradikaler med också andra angrepp som sker i vår kropp men alla kan ha nytta av detta. Jag vet inte om jag vill leva längre än vad jag annars skulle men jag vill hålla mej möjligt frisk ända till slutet. Jag har många gamla släktingar (över 80 år) och jag vill hålla mej klar i skallen till det är dags att sluta andas.

