Jag gjorde en tripp till mina föräldrar med min äldsta son och jag passade på att jämföra förbrukningssiffrorna då jag körde med olik stil dit och tillbaka. Dit körde jag hårdare och gjorde en del omkörningar och det märktes tydligt att förbrukningen var väsentligt högre än normalt. Tillbaka körde jag lugnare, fast jag gjorde också då en del omkörningar. På vägen dit var medelförbrukningen 7,9l/100km och jag nollade mätaren innan jag startade och mätte ändå till det att jag var framme. Resan innehöll kallstart, en del stadskörande men mest landsväg, totalt var resan 120 km lång.

Resan tillbaka tog jag det lugnare och medelförbrukningen var då 7,1l/100km. Jag tror att om jag inte hade gjort några omkörningar och undvikit att köra extra inne i staden, hade jag nog kunnat pressa siffran under 7l/100km. Orsaken till att förbrukningen nu var mindre än tidigare tror jag att beror på att däcken är nu mera nötta och mindre mönster tycks innebära mindre rullmotstånd, vilket inebär mindre förbrukning. Jag märkte det samma med den förra BMW:n, den förbrukade mer direkt jag böt till nyare däck. Med vinterdäcken som är smalare tror jag att förbrukningen lätt kommer under 7l/100km men kanske det även skulle lyckas med sommardäcken nu nr de är mer nötta. Det är ju även hastigheten som påverkar en hel del eftersom jag kör med högre hastighet nu på sommaren men kallstarten förbrukar mindre på sommaren och snön ger också högre rullmotstånd, så det jämnar ut siffrorna.