Jag har nu använt metylcobalamin i några veckor, inte varje dag men ofta nog. Jag har varit en aning piggare men största skillnaden har nog varit i att koncentrationsförmågan har varit mycket bättre, speciellt då jag varit trött. T.ex. Iron Maiden konserten var tung då vi for iväg kl. 7 på morgonen och körde ca 500 km ner till Helsingfors där vi spenderade några timmar på Ikea för att sedan direkt fara till stadion. Vi hann inte äta under hela dagen och även drickandet, av vatten alltså, glömdes tyvärr bort.

När vi kom till stadion hamnde vi att köa i ett par timmar innan vi kom in och väl inne åt vi lite skräpmat. Efter konserten körde vi direkt hemåt utan att äta nåt på ett par timmar. Vi var hemma igen kl. 5 på morgonen och resan tog alltså nästan ett dygn utan nån egentlig vila. Jag körde mycket av resan på ca 1000 km, kanske 70%, men jag kände mej förvånandsvärt pigg, jag blev aldrig riktigt trött och även nästa dag var jag ganska pigg. Normalt hade jag varit mycket trött redan långt tidigare, redan på Ikea borde jag ha varit helt slut men jag orkade mycket bra och jag tror att B12-vitaminen har nåt med det att göra.

Verkan av vitaminen tycks alltså vara att jag orkar bättre fast jag blir trött. Ofta när jag blir trött, så börjar det kännas att jag inte klarar av att koncentrera mej men nu känns det inte så. Jag orkar koncentrera mej fast jag är trött. Det är en ganska stor skillnad mot tidigare. Jag känner inte av nån direkt bivekning av den annat än att jag har börjat gäspa mera igen. Vet inte varför, eftersom egentligen borde det vara tvärtom då syreupptagningen borde vara bättre nu än tidigare då vitaminen stimulerar produktionen av rödablodkroppar men kanske är det just det som är problemet. Jag gäspar alltså även om jag inte känner mej trött och inte har nån anledning att gäspa.

Biverkningen, om den nu beror på B12-vitaminen, är så liten att det inte gör något och den positiva effekten, som jag antar beror på B12, är så pass stor att den måste ha nån förklaring och den enda tydliga förklaringen är att metylcobalaminen gör mej mer skärpt. Det är positivt och jag kommer att fortsätta användningen ännu ett tag, för att sedan ta det mera sporadiskt för att upprätthålla nivån.