Har inte skrivit om mina byggprojekt på ett tag och orsaken är att de tagit så mycket av min tid nu på semestern. Terassbygget har framskridit långsamt då jag bygger helt ensam och bygger i en sluttning på ett par stenar men nu är själva stommen nästan klar, det är bara att fästa vissa plankor och sedan själva golvbrädorna. De är av brunimpregnerat trä. Plankorna har jag behandlat med olja för utemöbler och innehåller brun färg, så de får samma färg som brädorna. De är nog impregnerade men oljan gör att de inte suger i sej fukt lika bra och de stöter faktiskt bort vatten ganska effektivt.

Det hade kanske varit vettigare att köpa grönimpregnerade bräder då jag ändå kommer att oljebehandla dem i något skede och då blir de ju ändå bruna. De skulle ha varit 30 cent billigare per meter och för den inbesparingen hade jag fått 6 liter olja. Nå, gjort är gjort och sent ska syndaren vakna. Det är ju typiskt att man kommer på sådana saker först när det är försent men å andra sidan vet jag inte med säkerhet hur bra färgen hade blivit och hur bra den hade hållits med tiden för solen kommer att bita ganska bra på den då jag bygger den i en syd- och västersluttning.

Det som nu kommer att ta mest tid att göra är räcket som kommer att gå runt halva terassen. Jag gör den lika som räcket på terassen som finns vid huset och det kommer att ta mycket tid då jag måste figursåga 56 st. bräder. Som tur är fick jag rätt mall av vår granne som hade den i behåll. Idag tar jag i.a.f paus då jag var på Iron Maiden konsert igår och det tog på krafterna. Jag skulle vilja ha själva golvet klart innan min sons födelsedag men det blir nog stressigt. Räcker lyckas jag nog inte med vad jag än försöker men det är inte så viktigt trots att de naturligvis är en säkerhetsrisk. I ändan är det ett fall på 1,5 meter och berg under men måste förbjuda beträdande på den innan den är klar.

Muminlekstugan har jag tyvärr inte hunnit göra nåt åt på länge då jag prioriterat terassen för att få den klar innan sommaren är slut. Det går ju trots allt att leka i stugan redan så det är inte så kritiskt så länge jag får den klart innan vintern och det ska nog lyckas utan större problem. I.a.f de yttre attributer som tak och fönster. Inredningen kan i värsta fall vänta till nästa sommar.