Känner mej trött idag men inte den typ av trötthet som jag känt tidigare. Tidigare var det mer frågan om en dimma i huvudet som gjorde det omöjligt att koncentrera sej och göra nåt med hjärnan. Nu är det en mera fysisk trötthet och hjärtat känns trött, det gör ont i hjärtat. Hjärtat slår hårt och jag är lite andfådd hela tiden, eller så känns det i.a.f och det gör mej stressad. Vilket förvärrar situationen.

En del av problemet kan vara koffein. Jag tar varje morgon en koffeintablett då jag inte dricker kaffe. Det gör möjligen att jag överanstränger mej då jag känner mej piggare än vad jag egentligen är men det är svårt att vara produktiv annars. Andra som dricker kaffe är piggare och orkar bättre p.g.a det och jag vill inte vara sämre än andra bara för att jag inte dricker kaffe. Det är lite lömskt.

Jag är rädd för att köra slut på hjärtat genom att ständigt överanstränga mej. Jag vet inte om detta är nåt jag kan fixa med vitaminer och kosttillskott. Kanske Q10 kunde hjälpa en att orka bättre men jag tror inte att det löser hela problemet. Detta tycks vara ett ganska vanligt symptom hos oss som har MS, alltså att hjärtat dunkar så att man tror att det ska hoppa ur bröstet på en. Det är inte nån trevlig känsla.

Detta är som tur sista dagen innan semestern. Måste försöka vila upp mej lite, det har kanske varit för tungt att arbeta 8 timmar för att sedan forsätta hemma hela kvällen. En del av problemet är nog att jag inte sover tillräckligt. Igår hade jag svårt att somna och det gjorde att min nattsömn var ca 6 timmar, vilket är för lite. Tok för lite. Jag behöver 8 timmas nattsömn, annars orkar jag inte. Nu sover jag 6-7 timmar varje natt och kompenserar med koffeintabletter på morgonen. Det tär på mej och jag måste sluta med det för detta kan inte fortsätta. Nu på semestern kommer jag inte att ta nåt koffein över huvudtaget.