Jag gjorde igår och idag en liten observation om medelförbrukningen på sträckan mellan hem och arbete. Normalt ligger förbrukningen på ca 9,5l/100km när temperaturen är 10-12 grader på morgonen. Idag när jag körde till arbetet var temperature ca 16 grader och förbrukningen sjönk direkt till 9,2l/100km.

Igår när jag körde hem var temperaturen 26,5 grader och det märktes direkt på förbrukningssiffrorna. Normalt hade de varit 9,3l/100km om temperaturen varit 18-20 grader men igår sjönk de direkt till 8,8l/100km. Jag önskar att de alltid var på den nivån. PÅ vintern när det är kallt har jag svårt att komma under 10l/100km trots att bilen står i ett varmgarage med ca 14 graders värme.

Sträckan mellan hem och arbete är så pass kort att kallstarten inverkar stort på siffrorna. Ju högre temperatur,dessto kortare tid tar det för motorn att bli varm och bränsleförbrukningen sjunker till normal nivå. Om motorn är fädigt varm när jag kör hem eller till arbetet, så tror jag att jag skulle komma under 8l/100km trots att det finns en del körning som påminner om stadstrafik. Jag har mätt upp det med den förra BMW:n men jag minns inte resultatet helt säkert, tror det var ca 7,4l/100km men det var ju också en mindre bil fast motorn är den samma.

