Jag har en Harley Benton Statocaster kopia som jag har i garaget och som jag spelar med Behringer förstärkare. Den är mycket prisvärd. Den är långt ifrån perfekt och den kan inte jämföras med t.ex. Epiphones SG-400 Iommi Signature, som jag också har, men den kostade också bara en femtedel av Iommin. Jag har kanske spelat mest med Harleyn, trots att den har sina brister, för den är lätt att spela med och det är skönt att inte behöva vara så försiktig med den.

Harley Benton

Harley Benton

Jag gillar färgen (Tobacco Sunburst) och utseendet. Ljudet är det normalt inget fel på. Jag har en vän som har en äkta American Stratocaster Richie Sambora Signature, eller vad den nu heter, och man märker ingen skillnad på dem annat än att den har aktiva mikrofoner. De ser nästan exakt lika ut och visuellt kan man inte säga vilken som är den billiga.

Ljudet är normalt lika men Harleyn får ibland ett ”anfall” och börjar skråla. Det går vanligen snabbt om och jag vet inte vad det beror på men man kan ju inte vänta sej underverk med tanke på priset. Äkta Stratocastern kostade ju trots allt 20 gånger mera och med tanke på hur liten skillnaden är, är den hutlöst dyr! På sätt och vis föredrar jag faktiskt Harleyn och om man inte beaktar priset, så är jag inte ens säker på att jag skulle byta.

Vanligen får man mycket bättre om man betalar mera men med gitarrer tycks det inte vara en linjär funktion. Trots att skillnaden i priset är enormt, är skillnaden i kvalitén förvånande liten och därför tänker jag aldrig köpa nån dyr gitarr. Jag klarar mej bra på billigare modeller då jag inte spelar att än för mej själv.

