När jag fick min diagnos, gav min neurolog valet mellan att injicera varje dag, var tredje dag eller en gång i veckan. Jag valde var tredje dag för det lät som en bra kompromiss. Det blev alltså Rebif istället för Betaseron och Avonex. Jag vet inte om Copaxone var ens ett alternativ, även om det är en som injiceras dagligen.

Jag vet inte om det var ett sämre val än något av de andra men det var ett mycket dåligt val eftersom biverkningarna var extremt negativa. Feber, illamående, värk, kramper och depression. Varje morgon var en besvikelse att vakna. Ännu en dag i helvetet. Detta trots att det borde ha varit den bästa tiden i mitt liv, nygift och en nyfödd son. Ingen värkmedicin hjälpte heller fast det enligt neurologen skulle ta bort de värsta biverkningarna. En månad kämpade jag men jag orkade inte fortsätta och när jag sedan berättade åt neurologen hur jag mådde var det ingen fråga om att fortsätta. Han skrev Copaxone åt mej och gav en remiss till psykiatriker.

Psykiatrikern konstaterade snabbt att det inte behövdes nån medicinering mot depressionen eftersom den hann gå om efter att jag slutat med Rebif och innan jag hann träffa honom. Samtidigt bad jag om recept för LDN, vilket jag fick. På sitt sätt tur att det inte passade mej för det innebar att jag fick LDN snabbare. Man kan inte använda interferon och LDN samtidigt eftersom de har motsatt verkan. Interferon dämpar immunförsvaret medan LDN förstärker. Copaxone och LDN kan man däremot använda samtidigt utan problem och det gjorde jag under ca 1,5 år innan jag gav upp injicerandet p.g.a att jag inte hade nånstans att injicera utan att det gjorde ont. Injektionsställena inflammerades ofta då jag var tvungen att injicera nära varandra.

Trots att medicinen inte passade mej alls, kan den passa nån annan bättre. Beta-interferon och glatimeracetat kan vara bra och vissa tycker att de fungerar för dem, bra så, men det finns alternativ för de som inte kan eller vill använda dem och det är det som jag försökt få fram i detta inlägg. Meningen är inte att skrämma nån från att använda dem, de kan trots allt vara bättre än ingenting och ofta har man inga andra alternativ, trots att det finns.

