Vad är skillnaden mellan dessa två B12-vitaminer? Främsta skillnaden är att cyanocobalamin lagras i levern och annanstans i kroppen och måste omvandlas i kroppen till metylcobalamin innan den blir biologiskt aktiv. Metylcobalamin i sin tur är redan i biologiskt aktiv form och kan därför användas direkt av kroppen. B12 i båda formerna är trygga att använda, eftersom risken för överdosering är liten. Det påstås att kroppen avsöndrar all extra B12 men jag har inte kunnat verifiera att det verkligen stämmer. Som med andra vitaminer bör man använda dem med förstånd, trots att de är trygga att använda.

Cyanocobalamin är lättare att framställa än metylcobalamin och är därför också billigare, därför är det också den formen som vanligen används i t.ex. multivitaminer men oftast står det inte ens på burken vilken form av B12 som det är frågan om. B12 vitamin tas oftast i oralt men vid akuta bristtillstånd kan läkaren ge injektioner med B12. Nu har man också utvecklat en metylcobalamin som nässprej, vilket lär upptas snabbare av kroppen. Det finns motstridiga uppgifter om hur bra kroppen kan uppta B12, vissa källor säger att det upptas bra oralt, medan andra säger att det upptas dåligt. Orsaken till att det skulle upptas dåligt oralt ska enligt vissa källor bero på bakteriefloran i munnen som varierar mellan människor, det fungerar bra för vissa men sämre för andra.

Mängden B12 som lagras i kroppen är ca 2mg i levern och ca 2 mg i övriga kroppen. Det förådet av B12 räcker mellan 1 till 3 år innan det är förbrukat. Bästa källorna till B12 är lever, kött och ägg, medan grönsaker inte innehåller B12 som kroppen kan tillgodose. Därför är det viktigt att veganer använder kosttillskott med B12. Brist kan även uppkomma om man saknar nåt som kallas för inre faktor i matsmältningssystemet, det gör att B12 inte kan upptas av kroppen.

Symptom på B12-brist är trötthet, anemi, andfåddhet, håglöshet, blekhet och man får lätt infektioner. Jag har själv lidit av alla dessa symptom tidigare men jag fick det ganska snabbt korrigerat med en vanlig multi B-vitamin när jag väl förstod vad som var fel på mej. Dagligt behov antas normalt vara 1mcg och vid graviditet eller amning 1,5mcg men vid bristtillstånd är behovet antagligen mycket större.

Så till frågan i rubriken, vilken ska man använda cyanocobalamin eller metylcobalamin? Cyanokobalamin har fördelen att den är billigare och lättare att få tag på men metylcobalamin har fördelen att den är biologiskt aktiv och därför kan antas vara effektivare. Någon forskning som bevisar detta har jag inte hittat men det låter rimligt. Jag använder själv vitamintabletter som antagligen, jag vet inte med säkerhet eftersom det står bara B12, är cyanocobalamin men jag har nu beställt metylcobalamin som nässprej. Jag tror inte att jag lider av nån större brist på B12 men för att vara säker vill jag pröva sprejen.

