Kan berätta om hur det gick när jag skulle fixa skramlet som kom från höger framhjul. Jag hade länge hört att det lät ett klånkade ljud från höger framhjul när jag körde sakta över ojämnheter, ända sedan jag köpte, eller egentligen böt till mej, bilen (BMW 528:an).

Jag tog av hjulet och började undersöka. Märkte snabbt att det glappade mellan undre bärarmen och infästningen i ramen och jag tänkte naturligtvis att bussningen är slut utan att titta närmare på det. Jag beställde nya bussningar men de passade inte, det visade sej att man inte kan (?) byta dem utan man måste byta hela bärarmen. Hur man kan beställa nåt som inte finns vet jag inte..

Till sist beställde jag två nya bärarmar eftersom jag tänkte att det är bäst att byta båda sidor samtidigt. När jag började byta så märkte jag att bulten satt väldigt löst, behövdes knappt nån kraft alls att ta loss den, och när jag tog bort bärarmen märkte jag att den var som ny. Inget fel alls.

Felet var alltså att förra ägaren tydligen hade bytt dem själv men utan att veta hur man ska göra. Detta med påföljden att muttern på bulten lossnat vilket fick den att glappa. Tur att jag märkte det innan den arbetat sej helt loss. Vet inte hur stor risken var för det men det är i.a.f teoretiskt möjligt.

Knepet med att byta på speciellt höger sida, är att man måste pressa upp hjulnavet för att bärarmen skall vara i den vinkeln som den normalt står. Man behöver alltså först mäta avståndet från t.ex. hjulnavet till skärmakanten för att man sedan ska kunna lyfta upp den till samma läge innan man spänner fast bulten till rätt moment. Gör man inte så, så lossar muttern när man släpper ner bilen igen, eftersom bärarmen vrids motsols. Då får man problem. Vänster sida är det inte lika kritiskt med eftersom den vrids medsols, alltså spänns fast, men problemet är då att man kan få för hög spänning i bulten vilket heller inte är bra. Vet man inte hur man ska göra vid dylika arbeten är det säkrare att låta nån som vet göra det!

Jag är glad att jag fann felet innan det blev problem och jag är också glad att jag kunde returnera bärarmarna och få pengarna tillbaka.

