Jag använder Neurontin, som egentligen är en epilepsimedicin, mot neuropatisk värk. Jag lider av allodyni, vilket betyder att en normal lätt beröring som inte skall vara smärtsam gör ont. Jag kan t.ex. inte använda långärmade skjortor, utan jag måste vika upp ärmarna så fort som möjligt eftersom området som gör ont är från armbågarna ner till fingerspetsarna på båda armarna. Speciellt vintertid är det svårt då man måste ha mer kläder på sej men även sommaren orsakar sina problem.

Direkt solljus bränner och blåsten får håret på armarna att röra på sej, vilket naturligtvis gör ont. Jag kan inte ens andas i riktning mot händerna, vilket kan vara ett problem när jag sover. Jag vet ofta inte vart jag ska sätta händerna för att det inte ska göra ont. Draget från spiset eller värmepumpen gör också ont, det behöver alltså inte vara nån hård blåst för det.

Neurontin tar inte bort smärtan för mej, utan den hjälper på så sätt, att den får hjärnan att reagera mindre på smärtimpulserna. Jag har tidigare gradvis ökat dosen från 3 x 300mg till 6 x 300mg till 9 x 300mg och slutligen 12 x 300mg, vilket tydligen är högsta rekommenderade dosen. Tyvärr hjälpte det inte bättre för det och jag har nu gått tillbaka till 3 x 300mg för det är ingen vits med att ta mera än det, för det verkar inte bättre. Det är bara Pfizer som har nån glädje av det..

Funderar på att byta till Lyrica istället, de fungerar båda på liknande sätt men med Lyrica kan man använda mindre doser. Eftersom Neurontin inte avlägsnar all smärta, så måste jag ta andra smärtstillande också. Främst använder jag Temgesic men också Panacod och Celebra. Dock använder jag dem mot andra typer av smärta. Celebra mot inflammatorisk värk i fingrarna och Panacod mot huvudvärk. Mot neuropatisk värk har de ingen som helst verkan, tyvärr.

Har funderat om Cymbal skulle kunna vara en effektiv värkmedicin men jag har inte prövat den själv. Har dock hört positiva saker om den. Är lite orolig över hur kroppen klarar av dessa höga doser av smärtstillande under långa perioder, jag måste ju använda dem resten av livet. Jag är lite mindre orolig nu när jag minskat på dosen av Neurontin men Temgesic fungerar allt sämre med tiden så jag blir nog tvungen att byta eller ta nåt annat som stöd.