Tänkte skriva en lista på bilar jag äger eller har ägt. Ska försöka göra den i kronologisk ordning men det kan vara att jag inte direkt kommer ihåg alla och därför kan listan bli sporadiskt uppdaterad. Det har varit en del bilar genom åren..

1. Chrysler 160 GT 1974 (?)

Min pappas gamla bil som jag fick ta över. Ett gammal skrot som jag övade mej att skruva med.

2. Toyota Corona HT 1900 1968 (?)

En bil som min väns bror inte orkade renovera färdigt och gav åt mej istället. Jag körde med den på fältet bakom vårt hus, har mycket att berätta om den bilen..

3. BMW 520 1978

Min första riktiga bil. Fick den när jag var 17 år och körde först på isen med den. En annars bra bil men tyvärr sprack topplocket på den.

BMW 520

BMW 520

4. Chrysler 160 1973 (?)

Köpte den som reservdelsbil för att fixa den andra men det blev inget av det då de båda var i för dåligt skick.

5. Ford Capri 1.6 DeLuxe 1968

Min favoritbil  har länge (alltid?)  varit Capri och främst den första karossen. Det beror nog på att jag hade en liten leksaksbil som var en Capri och den tyckte jag så mycket om att leka med. Jag kunde sitta och vrida och vända på den och bara titta på den. Caprin jag har är en av de 1000 först tillverkade och därför är årsmodellen 1968, fast de inte såldes innan 1969. Ska ännu göra den i körskick men jag måste få fixat pappren på den först, det har tagit 16 år hittills… Det är alltså ett gammalt skogsvrak.

6. Ford Anglia 1962

Ett gammalt värdelöst skrot som jag tänkte göra nåt kul med men den var för dålig. Hela golvet var bortrostat.

7. Ford Cortina 1.6 GT 1968

Reservdelsbil, bakbromsarna (9″) är t.ex. flyttade till Caprin.

8. Ford Taunus 1.6 L 1976 (?)

Pappas gamla bil som jag lade en 2.0 Pinto-motor i. Motorn tog jag från den vita Granadan men först testade jag den i Caprin. Det var rätt så brutalt att köra med den, för det fanns ingen vindruta och framsätet satt inte fast. Jag gasade via ett snöre som gick direkt till förgasaren, vilket gjorde att jag av misstag gav fullgas då sätet föll bakåt då jag startade. Lite knepigt men kul!

9. VW Transporter

Reservdelsbil som någon dumpat på våra marker.

10. Ford Granada 2.0 L Automatic 1974

Tänkte renovera den men den var för dålig, så när jag behövde motorn skrotade jag den. Senare sålde jag karossen.

Ford Granada

Ford Granada

11. Ford Capri Mk II 3.0 L 1975

Bytte BMW:n mot denna som jag sett och önskat i många år. Tyvärr var det en hel del bekymmer med den men det var ändå en fin bil. Jag var tvungen att byta hela avgassystemet och det tog flera månader innan jag fick den nya. De fanns tydligen inte i lager mera. Handbromsen var ett evigt bekymmer. Det var tung att köra i stan då den hade en liten ratt och ingen servostyrning. Man blev snabbt svettig av att ratta runt gathörnen eller att fickparkera.

Ford Capri

Ford Capri

12. Ford Anglia 1962

Tänkte köra varmansrally med den men reglerna ändra efter köpet så att det inte var lönt. Den mest lättsålda bil jag nånsin sålt! Den var såld med vinst på mindre än 8 timmar efter att annonsen var ute.

13. Ford Granada 2.6 L Coupé 1975

En mycket fin och vacker bil men gick dåligt, mycket dåligt och som studerande saknade jag saknade resurser för att få den i skick. Det var dock en pärla som jag nu ångrar att jag sålde.

Ford Granada

Ford Granada

14. Chevrolet Camaro 2.8 Berlinetta 1987

En av de bästa bilar jag ägt, lite problem med den och billig att äga. Mycket känsla men inte hade den någon chans mot de BMW:n som jag har haft efter den.

Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

15. VW Polo 1982

En skrothög för att ta mej till arbetet med, svek mej när jag behövde den som mest.

16. BMW 320 1981 (?)

Igen en skrothög för jag hade inte råd med bättre. Kunde stanna när som helst men gick och gick fast den var plågad något otroligt! Bevisar hur hållbara BMW:n är. Var trots allt bra att köra med och snabb.

17. Fiat Croma 2.0 Twin Cam 1989

Min första och sista Fiat. En jävla skithög som jag aldrig kommer att sakna! Försäljaren prisade bilen men det var nog idel lögn. Hellre då en gammal Ford, för de är i.a.f vackra.

Fiat Croma 2.0 Twin Cam

Fiat Croma 2.0 Twin Cam

18. BMW 328iA 1996

Möjligen den bästa bilen jag ägt, vet inte, kanske den nuvarande är bättre. Svårt att säga. All utrustning man kan tänka sej, om det finns nåt man ännu kunde få till en E36:a så inte känner jag till det (förutom då hel-läderinredning).

BMW 328iA

BMW 328iA

19. BMW 528iA 1996

Mycket bra bil men inte lika utrustad som E36:an. Det gör dock inget för det mesta behövdes inte om än det var kul. Gillar denna bättre då den inte är så tonårsaktig som E36:an var. Tyvärr visade det sej att mätaren var manipulerad och jag vet inte hur mycket den var medkörd (om kilometrarna inte stämmer syns det en prick mellan kilometerställningen och trippmätaren). Det började dyka upp allt fler småfel och därför är den nu tillsalu.

BMW 528iA

BMW 528iA

20. BMW 330Ci 2001

Om 328:an skrev jag att den var den bästa bil jag haft. Det stämmer inte mera, för det är denna. Jag har aldrig ens kört med en bil tidigare som har en sådan otrolig väghållning. Den sitter som klistrad på vägen och ändå är den inte alltför hårt och stötig. Snabb är den också, mycket snabb.. Har inte haft en bil med begränsad toppfart tidigare. Tur att man inte hade en sådan här bil när man var 18 år, det hade knappast slutat väl (idiot som man var)!


Efter att vi skaffat en 523:a åt frun, så har behovet för mej att ha en stor bil minskat. Därför valde jag att skaffa en mindre 3-serie nu när jag skaffade en lite nyare bil. Jag var inte i direkt behov av att byta men tänkte att det skulle vara smart att byta innan jag på allvar får problem med 528:an, jag vet ju inte hur mycket den var medkörd, då kilometerställningen var ändrad.

Jag ville ha endera en väldigt ekonomisk bil, typ 320d, eller så något sportigare, typ 330i. Det blev den senare och det var bara frågan om slumpen. Den som sålde var intresserad av min motorcykel och bjöd ett bra pris för den. Det är naturligtvis en nackdel att bilen är en coupé, ur familjeperspektiv, men det är ädå så sällan som hela familjen kommer med i min bil, så det gör inget.

Bilen är mycket välutrustad och har allt från läderinredning till stora fälgar (19″). Den är inte onödigt ekonomisk men däremot väldigt bra att köra med. Då jag kör till arbetet är den mera ekonomisk än de jag haft tidigare. Det beror på att de har varit automat och denna har manuell växellåda. Automat drar mera i låga farter, då växellådan slirar, men mindre på landsväg då konverterns lock-up låser så att den inte slirar längre. På landsvägen drar denna mera och jag saknar en sjätte växel (den sexväxlade lådan kom först 2003). Den gamla 528:an var fin då den gick på ca 1600 varv/min när jag körde 100 km/h och det gjorde att förbrukningen var relativt låg.

Vridmomentet är mycket bättre i 330:an, fast skillnaden är på pappret bara 20 Nm. I verkligheten är skillnaden större, eftersom den har dubbla VANOS (M54B30) i jämförelse med 528:ans enkla VANOS (M52B28). Det ger bättre vrid på lägre varvtal och det märks för jag kan köra 40-50 km/h på femmans växel utan problem. Förbrukningen i stadstrafik är därför ganska låg.

Jag är väldigt nöjd med mitt bilval om än den kunde vara mera ekonomisk. Kanske byter jag ännu upp mej mot en nyare 320d om jag hittar ett bra exemplar men jag har ingen brådska. Jag ska sätta upp bilder på bilen när jag hinner ta nya bilder på den.

Bilar markerade med ? är jag inte säker på årsmodell.