Mina två senaste bilar har båda varit BMW, båda av samma årsmodell (1996) och båda har haft samma motor. Den jag hade tidigare var en E36 328iA och den jag har nu är en E39 528iA. Huvudskillnaden är karossen, däcken och växellådan. E36:an hade en äldre modell men E39 har en Steptronic. Däcken på E36:an var 215mm fram och 235 bak, fälgarna var 8″ fram och 9,5″ bak och diametern var 17″. E39:an har 235mm fram och 265mm bak, fälgarna är 8″ fram och 10″ bak och diametern är 18″. Det är alltså vikten och däcken som påverkar förbrukningen mest.

Jag använder bilarna främst till att köra till arbetet och tillbaka, så det är lätt att jämföra värdena. Med E36 var snittförbrukningen mellan hem och arbete 9,6l/100km på vintern och 8,6l/100km på sommaren. Motsvarande siffror för E39:an är 10,3l/100km och 9,5l/100km (jag har inte mätt så länge ännu så statistiskt är det inte lika exakta värden).  Det som är intressant är att skillnaden i förbrukning är mindre på vintern. Det kan möjligen bero på att motorn är mindre sliten på E39:an och det faktum att den motorn startar och går bättre, speciellt när den är kall, tyder på att det kan vara så.

Avståndet mellan arbetet och hemmet är ca 21km, så kallstarten inverkar mycket på förbrukningen. På landsväg är skillnaden mellan dem ungefär samma, 6,2l/100km mot 7,3l/100km. E36:ans förbrukning i landsvägstrafik var fantastiskt lågt tycker jag, speciellt när man beaktar hur stor motor det är, men man var nog tvungen att vara mycket försiktig med gasfoten för att lyckas med det. Jag tror man kan komma under 7l/100km med E39:an men det är svårt och jag har bara lyckats komma ner på 7,3l/100km ännu och det beror på att det är en sträcka på över 100km som jag använt som jämförelse men som innehåller även lite stadstrafik och kallstart, utan dem så hade det kanske varit möjligt.

En mer realistiskt jämförelse är 6,5l/100km mot 7,3l/100km och det beror på att jag hade E36:an under en längre tid och 6,2l/100km var det optimala med slitna däck och mycket försiktig körning. Sedan jag bytte till färska däck, bredare fälgar (8″ fram och 9,5″ bak mot 7″ runt om tidigare) och körde mer normalt, så steg medelförbrukningen till just 6,5l/100km.

Jag kör ganska lite i stadstrafik så några tillförlitliga siffror på det har jag inte men jag skulle uppskatta att E36:an drog 10-13l/100km och E39:an 11-15l/100km. Det är ganska naturligt att E39:an drar mer eftersom den är större och tyngre. På landsväg är det kanske däcken som inverkar mer på skillnaden. Vinterdäcken minskar på E39:ans förbrukning, vilket beror på att sommardäcken är så breda. Jag vill dock inte byta dem till mindre för de ser så bra ut, passar bilen bra. 

Det är ganska kul att kunna jämföra bilars förbrukning på detta sätt och jag önskar att fruns bil hade en förbrukningsmätare den också men tyvärr är de ganska sällsynta i gamla Oplar. 😉

