Igår fick jag hyllan för virket klar. I garagekällaren har jag ett litet ”snickeri”, ok, snickeri är väl att ta i, jag har bara en bandsåg, gircirkel och en bordscirkel men i brist på bättre namn. Jag gjorde själva ställningen av två 50x50mm kantstål som jag borrade 8mm hål med 100mm mellanrumför att kunna justera själva hyllorna. Sedan borrade jag 6 st 10mm hål med 300mm mellanrum som jag använde för att bulta fast den i väggen med, eftersom de står bredvid varandra med 2m mellanrum, så behöver de vara fastbultade för att inte tippa över.

Själva hyllorna är gjorda av 30x30mm kantstål som är 500mm långa. Som stag använde jag ett 3x30mm flatjärn som är 280mm lång och i ena änden fastsvetsat i kantstålet och andra änden är fastbultad i ställningen. Kantstålet är ju också fastbultad i ställningen och det är 200mm mellan hålet i kantstålet och hålet i flatjärnet. Hyllan är mycket stabil.

Kanske lite råddigt förklarat hur jag gjort och kanske det är svårt att få ett begrepp om hur hyllan ser ut. Kvar är nu att göra flera nivåer, det är bara en som är klar ännu. Jag är i.a.f mycket nöjd med den för den blev stabil och bra. Jag lastade den översta hyllan, som är den enda som är klar, med 6 st 5 och 6 tums plankor. Jag har en del bräder och mindre plankor jag borde få undan från golvet och för dem måste jag göra flera nivåer men det blir ett senare projekt, huvudsaken var att få undan de största plankorna.

