Jag köpte i vintras en motorcykel åt mej, en gammal Honda AfricaTwin 650. Det efter att ha längtat efter en motorcykel sedan jag tvar tvungen att sälja min gamla Yamaha DT 125 när jag var 18. Tyvärr måsta jag erkänna att det har varit lite av en besvikelse att börja köra igen, det är inte lika roligt längre..

Det beror nog på flera saker men främsta orsaken är nog att mina händer är för sjuka för att jag ska kunna njuta av att köra. Det är inte speciellt roligt när det bränner hela tiden från armbågarna när mot fingrarna. Det var även roligare förr när motorcykeln gav en en frihet man inte hade, nu är det vardagsmat att kunna hoppa i bilen och köra vart man vill, i teorin alltså. Då hade jag inte några speciella förväntningar på hur det skulle vara att köra eftersom jag inte hade nån erfarenhet men nu hade jag ju mina gamla minnen som med tiden blivit glanspolerade och kanske en aning överdrivna.

När sommarvärmen kommer på allvar och semestern börjar kan läget möjligen ändra, ja händerna är ju de samma så med smärtan får jag leva men det kan vara skoj att bara hoppas på cykeln och köra iväg nånstans och utforska nån mindre väg, lika som förr i tiden.

Främsta ursäkten för att köpa en cykel, inför mej själv alltså, var att spara i bränslekostnaderna under den varma tiden. Motorcykelns förbrukning är ju bara hälften av vad bilens förbrukning är och det är ju ganska onödigt att sitta ensam i en stor bil men tyvärr har jag inte nån att samåka med då jag bor ut på landet.

