Skrev just ett inlägg om bränsleförbrukning och jag kom att tänka på något som jag funderade på häromdagen, nämligen att ta en gammal skrotbil och konvertera den till en el-bil. Frestande tanke men hur genomförbart det är i praktiken är en annan sak. Främsta problemen är att dels hitta en lämplig motor och att hitta lämpliga batterier till ett vettigt pris.

Tanken har varit att göra ett litet vindkraftverk som laddar batterierna när man är hemma med bilen men problemet med den idén är ju att i veckan så är halva tiden man är hemma natt och då blåser det vanligen mindre än dagtid. Det innebär att man oftast ändå hamnar att ladda med ström från nätet. Det absolut största problemet är nog el-delen eftersom jag inte är nån el-ingenjör och jag är inte säker att mina grundkunskaper riktigt räcker till. Nåväl, det går ju alltid att läsa på men problemet är väl främst att jag kanske inte förstår begränsningarna som finns. Det mekaniska är inget problem eftersom jag har en bakgrund som både bilmekaniker och biltekniker. Även om jag arbetar som programmerare så har jag en ingenjörsutbildning från maskin sidan och det är nog det som spökar i baktanken, jag vill göra nog annat än att bara bolla med ettor och nollor.

Om någon som läser detta (månne nån ens läser detta svammel nångång..) vet nånting om större el-motorer, typ 40-60kW som är ganska lätta och har ett rimligt pris, berätta! Blir nog tvungen att använda blybatterier p.g.a dess pris och tillgänglighet men tyvärr blir det tungt. Jag har lekt med tanken att också installera en liten motor på kanske 10-15kW som laddar batterierna med jämn belastning på det varvatal där motor har högst verkningsgrad. Batterierna skulle alltså bara vara för att jämna ut tillgängligheten på ström. Problemet med den tanken är ju att få allt dimensionerat så att uppladdningen räcker till men inte är för stor heller men det största problemet är kanske vikten.

Alternativt kunde man ju försöka hitta på nån annan lösning för att ladda upp batterierna under gång som är dels lättare men också effektivare, alltså har en högre verkningsgrad. Tanken är alltså en form av hybrid men som skulle använda batterierna hela tiden och inte koppla om mellan bensin- och el-drift som t.ex. Prius gör. Det finns många problem men jag tror de går att lösa. Vikten är nog det största problemet och man borde försöka hålla ner antalet batterier så mycket som möjligt vilket innebär att man behöver kunna ladda dem med mycket ström. Det igen kräver en ganska stor motor och generator, vilket innebär stor vikt. Nackdelen med att ladda med en bensinmotor är ju att man måste ha kvar bensintanken, vilket väger en del.

Kanske man borde bara skräddarsy den för det egna behovet för då kunde man gå runt en stor del av problemen. Om det räcker att ta sej till arbetet och tillbaka, så kanske man inte ens behöver ladda battrierna alls under drift. Tillräckligt med battrerier för att ta sej ca 50km skulle ju räcka och man kunde ju ladda bilen från värmestolpen på arbetet.

Ok, det är roligt att leka med tanken men man borde ta sej i nacken och börja leka lite mer konkret med siffror för att se om det är möjligt ens i teorin. Antagligen är det.

