Jag har funderat länge på hur jag kan minska på bränsleförbrukningen, dels för miljöns skull och dels för min ekonomis skull. Det är ju inte speciellt effektivt att sitta ensam i en stor bil när man kör till arbetet. I höstas bytte jag bil då vi skulle få tillökning i familjen. Jag bytte min BMW 328iA (E36) som var i toppskick och mycket bra utrustad mot en BMW 528iA (E39) som inte var fullt i lika bra skick och som hade mindre utrustning, t.ex. den hade inte läderinredning som den andra men den hade i.a.f de viktigaste, luftkonditionering och farthållare.

Ur förbrukningssynpunkt var det ett dåligt byte då medelförbrukningen på sträckan mellan hemmet och arbetet ökade med ungefär 1l/100km vilket betyder en ökning från ca 9l/100km till ca 10l/100km. Orsaken till den höga medelförbrukningen är att sträckan är ganska kort, ca 20 km och dels i stadstrafik. Kallstarten påverkar siffrorna mycket. På landsvägen förbrukar de båda ungefär samma, ca 7,3l/100km men skillnaden är främst i stadstrafik då E39:an är mycket tyngre. Den har också bredare däck men det påverkar förvånandsvärt lite, jag hade väntat mej mer. Nå, kanske skillnaden var för liten (10mm fram och 30mm bak). 

E39:an hade en färg som passade mej bättre (silver, den gamla var vinröd) och fälgarna var också ganska fina (Azev Type A), fast jag gillade nog fälgarna på den gamla bättre (Rial Nogaro). Däcken var också bättre på den gamla (lite konstigt att kalla den för den gamla då de är av samma årsmodell..) för Kumho däcken gillar jag inte, de slits snabbt och har mycket oljud.

Jag har börjat fundera på att skaffa en mycket nyare BMW och kanske rent av en diesel, vilket är emot mina gamla principer men diesel-motorerna har blivit mycket bättre de senaste åren. Dock är de nog inte ännu heller riktigt tillräckligt bra även om förbrukningen är mindre än motsvarande bensinmotorer. En BMW 325 eller 525 skulle vara en lämplig bil och deras förbrukning är ju avsevärt lägre än min bils, fast de har mer effekt och antagligen är något tyngre.

I Finland har man ju ändrat bilskatten så att den gynnar diesel-bilar men jag är inte ännu kanske riktigt redo för att övergå till diesel. Det är kanske inte heller speciellt vettigt då mycket av det jag kör är i stadstrafik och där utsläppen från en diesel är negativare än motsvarande bensin-bilar. Jag kör också för lite för att verkligen ha nån stor nytta av diesel ekonomiskt.

Vettigaste är nog att satsa på att försöka använda motorcykeln så mycket som möjligt, den förbrukar ju ca 5l/100km, vilket är ungefär hälften av vad bilen förbrukar. En ny 3-seriens BMW med diesel-motor förbrukar ju ungefär lika men den är ganska dyr i inköp och innan frun börjar arbeta igen får jag nog glömma tanken på att byta bil igen.

