Jag fick diagnosen Multipel Sclerosis år 2003 efter att jag haft problem med händerna i ca 9 månader. Det var mycket strul med olika läkare, feldiagnos och dålig behandling men mer av det nån annan gång. Idag mår jag relativt bra, rent av mycket bra relativt sett men allodynisk värk i händer från armbågarna ner till fingerspetsarna försämrar märkbart livskvalitén. Det är tungt att leva med konstant värk och känslighet. Värkmedicin hjälper bara delvis. Jag äter Neurontin (epilepsimedicin) 3x300mg men tidigare tog jag 12x300mg. Det är dock ingen nytta med att ta så mycket för skillnaden är försumbar. Jag använder även Temgesic (syntetisk morfin) 3×0,4mg och i början hade jag svåra biverkningar av dem. Det var mycket svårt att hålla ögonen öppna och det var omöjligt att köra bil. Efter ett par månader minskade biverkningarna men också effekten, tyvärr. Det finns inget som biter på värken, i.a.f inget som har erbjudits men även i denna fråga har läkarna svikit mej. Det tog 3 år av svåra smärtor innan jag ens erbjöds nåt annat än Neurontin. Neurologen sa bara att om detta (Neurontin) inte hjälper, hjälper inget. Tre år senare fanns plötsligt Temgesic som verkligen gjorde nåt, om än inte ens det hjälper fullständigt.

Ibland är smärtorna så svåra att jag inte kan sitta still och man vill bara skrika. Det känns som om man hade en svår brännskada från armbågarna ner och ibland får jag smärtor som påminner om elstötar i området runt vänstra armbågen. Det är den värsta värken. En kraftig elstöt ungefär var tredje sekund gör det omöjligt att sova. Som tur är det sällan som det blir så svårt. Neurontin minskar inte på smärtorna men gör så att man klarar av dem bättre. Hjärnan reagerar inte på smärtan på samma sätt.

Jag är orolig för hur kroppen hanterar dessa mediciner när jag har använt dem i åratal och kommer att använda dem resten av livet. Jag har givit upp hoppat att smärtorna en dag kommer att försvinna. Olika vitaminer, mineraler och aminosyror har hjälp mej att må mycket bättre än jag minns att jag skulle nånsin ha mått. De är dyra att använda men det är värt det. Jag ska skriva mer om dem och beskriva hur jag använder dem och vad de har för verkan.

Jag hoppas att jag nån dag kommer att hitta ett tryggt ämne som lindrar smärtorna. Jag hade ett tag hopp om att läkemedelskannabis kunde vara ett sånt ämne men nya studier är negativa. Läkemedelskannabis tycks inte ha nån större inverkan på neuropatisk värk men kanske det kommer andra som är bättre. Än finns det hopp..

